فایل صوتی نشست «تاریخ فرمانروایی مهردادیان در آناتولی»

فایل صوتی نشست «تاریخ فرمانروایی مهردادیان در آناتولی» در مدرسه تابستانه تاریخ و باستان شناسی اشکانیان روز 19 امرداد 1403

این نشست به مدیریت آقای دکتر شهرام جلیلیان استاد ایران باستان دانشگاه اهواز در ششمین شب مدرسه تابستانه تاریخ و باستان شناسی اشکانیان انجام شد. در این نشست آقای دکتر محسن جعفری سخنرانی خود را در سه سرفصل عمده ارائه داد: 1- تاریخ سیاسی دودمان مهردادیان؛ 2- اهمیت مهردادیان در تاریخ و فرهنگ اروپا؛ 3- مهردادیان و هویت ایرانی.(دانلود اسلایدهای نشست)

در پایان نشست شرکت کنندگان پرسش های خود را مطرح کردند و سخنران به آنان پاسخ داد

دانلود فایل صوتی نشست در soundclouds

سخنرانی درباره مهردادیان در مدرسه تابستانی «تاریخ و باستان شناسی اشکانیان»

انجمن ایرانی تاریخ (شعبه‌های خوزستان و همدان) برگزار می‌کند:
🔸مدرسه تاریخ و باستان‌شناسی اشکانیان
🔹از ۱۴ تا ۲۲ مرداد ماه ۱۴۰۳
🕰ساعت ۳۰: ۲۰ تا ۰۰: ۲۲
🖇 برای ثبت‌نام و دریافت لینک و رمز ورود به جلسه، تصویر رسید پرداختی را به شماره ۰۹۹۱۹۱۷۸۹۲۷ در واتساب یا تلگرام ارسال کنید.

🔸هزینه دوره: ۲۰۰ هزار تومان، واریز به شماره کارت ۵۸۵۹۸۳۷۰۰۰۱۶۲۴۱۸ بانک تجارت، به نام انجمن ایرانی تاریخ
🔹زمان ثبت‌نام: هشتم تا دوازدهم امرداد ماه ۱۴۰۳

با حضور و سخنرانی استادان برجسته تاریخ ایران باستان: دکتر محمد تقی ایمان پور، دکتر یعقوب محمدی فر، دکتر فرزانه گشتاسپ، دکتر شاهین آریامنش، دکتر صفورا برومند، دکتر میثم لباف خانیکی، دکتر محسن جعفری، دکتر شهناز حجتی نجف آبادی، دکتر حمید کاویانی پویا، دکتر فرشید نادری

روز 19 امرداد 1403 نخستین سخنرانی دانشگاهی درباره دودمان مهردادی به زبان فارسی را ارائه خواهد شد که امیدواریم سرآغازی بر توجه بیشتر تاریخ پژوهان ایرانی به دودمان مهردادیان باشد.

برای پیگیری اخبار و دریافت فایل سخنرانی به این کانال تلگرامی مراجعه کنید.

هلال ماه و ستاره؛ نمادی ایرانی بر سکه های مهردادیان

هلال ماه و ستاره شناخته شده ترین نماد اسلامی در جهان امروز و پرکاربردترین نقش در پرچم کشورهای اسلامی است به گونه ای که 24 کشور از 57 عضو سازمان همکاری اسلامی شکلی از این نماد را در پرچم خود دارند با اینهمه باید دانست که کاربرد این نماد پیشینه ای بسیار کهن تر از ظهور اسلام است.

کهن‌ترین نشانه‌های کاربرد هلال ماه و ستاره در تمدن‌های میان‌رودان(عراق کنونی) به دست آمده است. ایلامی ها نخستین دولت ایران بودند که از نماد هلال ماه و ستاره بهره بردند. نقش‌های ماه و ستاره در مهرهایی از شوش به دست آمده که بیان‌گر پیشکشی هدایا به ایزدان و نیایش است.
کاربرد این نماد در دوره هخامنشی رواج زیادی یافت و در شمار زیادی از مهرهای به‌دست‌آمده از این دوره نقش هلال ماه و ستاره در کنار یکدیگر آمده است(برای نمونه‌هایی از این مهرها نگاه کنید به رحمانی، 1393، 54و 55).
پس از هخامنشیان هلال ماه و ستاره به پرکاربردترین نماد در سکه‌های پادشاهان ایران باستان از پادشاهان محلی پارس در دوره سلوکی تا شاهنشاهان اشکانی و ساسانی تبدیل شد و یکی از نمادهای مهم ایران باستان بود.
به باور بیشتر پژوهشگران هلال ماه و ستاره نمادهای ایزدان ایرانی بودند. در اساطیر ایرانی ماه نمادی از باروری است و پیوندی ناگسستنی با آناهیتا ایزد باروری و زیبایی دارد همچنین نماد ستاره(یا خورشید) نیز پیوند نزدیکی با میترا(یا مهر) ایزد پیمان و جنگاوری دارد. شاپور در یکی از نامه هایش به رومیان خود را فرزند ماه و ستاره خوانده است و این نمادها آن‌قدر در آیین زرتشتی اهمیت داشتند که شاهان ساسانی به آن سوگند می‌خوردند(کریستین سن، 1368، 209).
مهردادیان نیز همچون دیگر دولت های ایرانی دوره باستان اهمیت زیادی به نماد هلال و ستاره می دادند. نقش ستاره و هلال در بیشتر سکه‌های دوره پادشاهی مهردادیان ضرب شده است و پژوهشگران آن را نماد دودمان پادشاهی مهردادیان می‌دانند، با وجود این درباره ریشه و معنای این نماد بین پژوهشگران اختلاف‌نظر وجود دارد.

کلاینر(Kleiner) باور دارد که ماه و ستاره نماد ایزدان آناتولی است که ریشه ایرانی داشتند. ریتر(Ritter) ستاره و ماه را نمادی برگرفته از پرسیوس(نیای ایرانیان در اساطیر یونانی) می‌داند که قهرمان مورد توجه مهردادیان است. اولسهاوسن(Olshausen) ستاره و ماه را آمیخته‌ای از فرهنگ ایرانی و آناتولیایی می‌داند و ماه را به مین(ایزد ماه) و ستاره را به اهورامزدا پیوند می‌دهد، درحالی‌که برخی دیگر از پژوهشگران ماه و ستاره را نماد ما و میترا دو ایزد دیگر پادشاهی مهردادی می‌دانند(Burcu Erciyas, 2001, 173).

در جمع‌بندی باید گفت بیشتر پژوهشگران اروپایی این نماد را با اندیشه‌های دینی ایرانیان باستان در ارتباط می‌بینند و به نظر می رسد مهردادیان با کاربرد گسترده این نماد بر روی سکه های خود اصرار داشتند بر هویت ایرانی خویش تاکید کنند.

پیوست1: سکه مهرداد ششم مهمترین پادشاه مهردادیان
پیوست 2: نقش هلال ماه و ستاره در سکه های ایران باستان

منبع: جعفری، محسن(1403)، مهردادیان فرمانروایان ایرانی آناتولی، اهواز، گزارش تاریخ، صص 153-151.

سکه مهرداد ششم مهمترین پادشاه مهردادیان با نقش ماه و ستاره در پشت سکه

کاربرد گسترده نقش ماه و ستاره در سکه‌های ایران باستان: از راست به چپ سکه پاکور دوم پادشاه محلی پارس در نیمه نخست سده یکم میلادی، سکه اُرد دوم شاهنشاه اشکانی در سده نخست ق.م و سکه یزدگرد سوم واپسین شاهنشاه ساسانی در سده هفتم میلادی

از فرمانروایان ایرانی آناتولی چه می دانیم؟

گفتگو با محسن جعفری، نویسنده و تاریخ پژوه، درباره کتاب جدیدش را اینجا بخوانید.

هادی دقیق - روزنامه نگار

۰۳ امرداد ۱۴۰۳

به گزارش شهرآرانیوز، هخامنشیان نخستین دولت جهانی با مرز‌های گسترده از آسیای میانه تا یونان بودند. آن‌ها قلمروشان را به ساتراپ‌ها یا همان استان‌های گوناگون تقسیم کردند و اداره امور آن‌ها را به بزرگان ایرانی سپردند. یکی از این ساتراپ‌ها «فریگیه هلسپونت» (داسکیلیوم) نام داشت که در کرانه‌های جنوبی دریای مرمره قرار دارد و امروزه بخشی از کشور ترکیه است.

در دوره هخامنشی، خاندانی ایرانی به نام «پرنکیان» (فارناکیان) بر این ساتراپ فرمانروایی می‌کردند که یکی از بازماندگانشان به نام «مهرداد یکم»، کمی بعد از هجوم اسکندر و سال ۲۸۱ پیش از میلاد، دولتی کوچک در آناتولی پایه گذاری کرد. این دولت ایرانی که تا سال ۶۳ پیش از میلاد بر بخش‌های بزرگی از ترکیه کنونی حکومت کرد با نام خاندان «مهردادیان» در تاریخ شناخته می‌شود.

محسن جعفری، نویسنده و تاریخ پژوه خراسانی که پیش‌تر مجموعه «تاریخ ایران زمین» را نوشته بود، کتاب جدیدش را با نام «مهردادیان؛ فرمانروایان ایرانی آناتولی» به همت انتشارات «گزارش تاریخ» روانه بازار کرده است. جعفری متولد مشهد و ساکن نیشابور است و دانش آموخته مقطع دکترای تاریخ از دانشگاه خوارزمی تهران است. او از کتاب جدیدش برای ما می‌گوید.

چه شد که از فضای کلی «تاریخ ایران زمین» که سراسر ایران را در بر می‌گرفت، به «مهردادیان» رسیدید؟

کتاب «مهردادیان» در واقع پیش از مجموعه «تاریخ ایران زمین» نوشته شده است و نخستین کتاب من محسوب می‌شود. پژوهش و نگارش این کتاب بین سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ انجام شد و سال ۱۴۰۱ در آن بازبینی‌هایی انجام دادم که به شکل کنونی درآمد و درنهایت امسال چاپ شد.

با این حساب، چرا چاپ کتاب اول این قدر طول کشید؟

اصولا چاپ کتاب‌های تخصصی دشوارتر از کتاب‌های عمومی است. کتاب‌هایی مثل «تاریخ ایران زمین» طیف گسترده‌ای از علاقه‌مندان تاریخ ایران را به خود جذب می‌کنند؛ بنابراین ناشران علاقه بیشتری به انتشار آن‌ها دارند. «مهردادیان» تخصصی‌تر است و ناشران بزرگ، به ویژه در اوضاع اقتصادی کنونی، تمایل چندانی به انتشار آن نداشتند. از طرف دیگر، من علاقه‌مند بودم این کتاب در یک انتشارات تخصصی مربوط به تاریخ منتشر شود.

اهمیت مهردادیان در تاریخ پیش از اسلام چقدر است؟

نکته شگفت انگیز درباره مهردادیان این است که آن‌ها شهرت بسیاری در کتاب‌های تاریخی اروپایی دارند، ولی در ایران ناشناخته اند. دلیل اصلی توجه اروپایی‌ها روابطی است که بین رومیان و مهردادیان وجود داشته است. در واقع مهرداد ششم ازجمله دشمنان بسیار مشهور رومیان است و در منابع رومی از کسانی، چون هانیبال و اسپارتاکوس هم شهرت بیشتری دارد.

دلیل ناشناخته بودن مهردادیان در ایران چیست؟

شاید مهم‌ترین دلیل این است که تمرکز جریان اصلی تاریخ نگاری ما بر تاریخ ایران است، نه تاریخ ایرانیان. منظورم این است که تاریخ پژوهان ایرانی به دولت‌هایی که در محدوده فلات ایران تشکیل شده اند، اهمیت می‌دهند و به دولت‌هایی که ایرانیان در خارج از فلات ایران پدید آوردند یا اقوام ایرانی که در خارج از فلات ایران نقش مهمی داشتند، چندان توجه نمی‌کنند. برای نمونه، پژوهشگران ما به اقوام سکایی که قرن‌ها بود نقش مهمی در سیاست شمال قفقاز و شرق اروپا داشتند، چقدر توجه نشان داده اند؟ یا به دولت‌های مهم ایرانی مانند «رستمیان» در شمال آفریقا و شیرازی‌ها در شرق آفریقا چقدر در تاریخ نگاری ما توجه شده است؟

اینکه مهردادیان تبار خودشان را به هخامنشیان می‌رساندند، چقدر مستند است و چه مدارکی از آن موجود است؟

پادشاهان مهردادی با قاطعیت خودشان را پارسی و از تبار خاندان هخامنشی می‌دانستند. همه پادشاه‌های مهردادی آناتولی نام‌های ایرانی داشتند و روی سکه هایشان از نماد‌هایی استفاده می‌کردند که آشکارا به هویت ایرانی آنان اشاره می‌کند؛ مثلا پشت بیشتر سکه‌های آن‌ها نقشی از پرسیوس ضرب شده است که شخصیتی اسطوره‌ای است و در اساطیر یونانی، نیای پارسیان به شمار می‌رود. همه منابع یونانی و رومی هم این ادعای مهردادیان را پذیرفته اند و حتی بیشتر پژوهشگران اروپایی نیز درستی این موضوع را تأیید کرده اند؛ بنابراین تردید چندانی در تبار هخامنشی آنان وجود ندارد.

چرا بخش عمده‌ای از کتاب به زندگی مهرداد ششم اختصاص یافته است؟

مهرداد ششم، ملقب به «اوپاتور»، مهم‌ترین چهره تاریخی دودمان مهردادیان و از ایرانیان برجسته تاریخ است. مهرداد ششم ۵۷ سال پادشاهی کرد که حدود ۲۷ سال آن به جنگ با رومیان گذشت. او مردی دلیر و جنگاور بود و هم زمان از دانشمندان بزرگ جهان باستان به شمار می‌رفت و در رشته‌های علمی مانند گیاه شناسی، زبان شناسی و داروشناسی شهرت زیادی داشت. جالب اینکه امروزه در کتاب‌های پزشکی او را نخستین ایمنی شناس تاریخ می‌دانند. مهرداد ششم آخرین پادشاه این دودمان بود.

در این کتاب به فرمانروایی نیاکان مهردادیان بر داسکیلیوم اشاره کرده اید. این ساتراپ چقدر اهمیت داشته و آیا در کتیبه‌های هخامنشی نامی از داسکیلیوم آمده است؟

ساتراپ فریگیه هلسپونت به پایتختی شهر داسکیلیوم، در شمال غرب شبه جزیره آناتولی، یعنی نواحی اطراف شهر استانبول کنونی، قرار داشته است. نام این ساتراپ هم در منابع یونانی و هم در کتیبه‌های هخامنشی آمده است. این ساتراپ با دولت شهر‌های یونانی هم مرز بود، به همین دلیل نقش مهمی در روابط ایران و یونان داشت.

درباره مهردادیان منابع کمی به فارسی در دسترس است. در نوشتن کتاب «مهردادیان» به مشکل کمبود منابع برنخوردید؟ درباره شواهد باستان شناسی چطور؟

بله، متأسفانه پیش از این پژوهش علمی جدی‌ای به زبان فارسی درباره مهردادیان وجود نداشت، ولی به هیچ وجه مشکل کمبود منابع نداشتم، زیرا منابع دست اول اغلب به انگلیسی ترجمه شده است و پژوهش‌های بسیار زیادی به زبان‌های اروپایی درباره مهردادیان وجود دارد. اتفاقا مهم‌ترین مشکل هنگام پژوهش و نگارش، تعدد منابع به زبان‌های مختلف بود. در این کتاب از منابعی به زبان‌های انگلیسی، آلمانی، فرانسوی، روسی و اسپانیایی استفاده کرده ام. من به انگلیسی تسلط و با آلمانی آشنایی نسبی دارم، ولی ناچار شدم برای ترجمه متن‌های زبان‌های دیگر، از مترجمان کمک بگیرم.

پیوند مصاحبه در سایت روزنامه شهرآرا